Děvčátko se sirkami
taneční divadlo- balet
Slavná pohádka H. Ch. Andersena, která dojímá děti i dospělé již více než století, je v provedení Ultra-minimal-ballet (UMB) zpracována jako poetické taneční divadlo – balet. Děvčátko, které může mít jen tři přání, tři sny, tři sirky, které ho snad na chvíli zahřejí, odpoutají od mrazivé reality, kde mu tolik schází maminka, kde tatínek propadá alkoholu, ale přitom všichni kolem slaví…
Hudba, která je použita, vychází převážně z dílny českého génia Oskara Nedbala, který sám zkomponoval balet Andersen. Další část hudby je pak tvorbou současné mladé skladatelky, performerky a hráčky na kvinton Gabriely Vermelho. Kromě členů UMB – které spolupracuje s předními osobnostmi českého tance a baletu (Národní divadlo v Praze, Divadlo J.K.Tyla v Plzni, členové zahraničních baletních skupin…) vystoupí i studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Pro představení je vytvořena speciální originální scéna a kostýmy, které odpovídají této nádherné poetice a specifickým požadavkům UMB.
Účinkují: Tomáš Kopecký – člen baletu národního divadla v Praze, Alena Pešková – umělecký šéf UMB a baletu DFXŠ, studentky Taneční konzervatoře hl. m. Prahy -v hlavní roli J. Petanová
Libreto, režie, choreografie: Alena Pešková
Hudba: Oskar Nedbal, Gabriela Vermelho
Scéna: Richard Pešek jr.
Kostýmy: Monika Kletečková, Alena Pešková
Další představení jsou plánována na období adventu v Malostranské Besedě.
Příprava scénografie…
Děvčátko se sirkami
taneční divadlo- balet
8. června bude mít v Městském divadle ve Slaném premiéru taneční pohádka-balet Děvčátko se sirkami. A to v podání tanečního seskupení Ultra-Minimal- Ballet jehož uměleckým šéfem je Alena Pešková..
Jaké bude Vaše pojetí tohoto příběhu?
Snažila jsem se vycházet z původní pohádky. Nicméně libreto jsem upravila s ohledem na nonverbální zpracování. Tedy tak, aby bylo divákovi vše srozumitelné i bez pomoci slov. Jednotlivé sny děvčátka jsem také upravila – ocitáme se na baletním sále, v „nóbl“ domácnosti…, a ze zemřelé babičky jsem udělala maminku. Tatínek pak ze žalu propadá alkoholu. Jinak ale odkaz a poselství příběhu zůstávají stejné. Doufám, že se diváci patřičně dojmou. Stejně jako se vždy dojmu já, při četbě této zvláštní pohádky.
Vyjadřovací prostředky jsou tedy pouze tanec a balet?
Ano, převážně. Nicméně velký důraz je zde kladen také na herectví. Je to totiž zároveň takzvaně „zcizené“ divadlo. To znamená, že my jako tanečníci „přelézáme“ z role do role – a to velmi přiznaně. Zároveň tu působíme i jako osudy děvčátka, režiséři představení v představení… i kulisáci…Prostě opět odkrýváme divákovi různé divadelní a taneční postupy.
Na koho se můžeme na jevišti těšit?
Tak, protože jsme věrni myšlence „minimal“, je i naše obsazení „minimal“. Vystačíme si pouze s pěti tanečníky. Kromě mě – které budu hrát roli maminky, guvernantky a již zmíněného osudu- režiséra, uvidíte tanečníka Národního divadla Tomáše Kopeckého, a to v roli tatínka, baletního mistra a opět osudu-režiséra. Dále tu jsou tři studentky Taneční konzervatoře v Praze. V hlavní roli uvidíte jednu z nich – Julii Petanovou – velmi talentovanou studentku třetího ročníku, o které, jak tuším, toho ještě hodně uslyšíme v kontextu se slávou českého baletu.
Účinkují: Tomáš Kopecký – člen baletu národního divadla v Praze, Alena Pešková – umělecký šéf UMB a baletu DFXŠ, studentky Taneční konzervatoře hl. m. Prahy -v hlavní roli J. Petanová
Ultra-minimal-ballet (UMB) je nezávislé sdružení profesionálních tanečníků. Jak již sám název napovídá, jeho intencí je dosáhnout maximální účinnosti na diváka pomocí minimálních prostředků. Nevadí mu minimální prostor, minimalistická hudba, minimální počet tanečníků… UMB spolupracuje s výraznými osobnostmi české baletní a taneční scény (Národní divadlo v Praze, Divadlo J.K.Tyla, členové zahraničních skupin…) UMB má za sebou úspěšné projekty se současnými skladateli a hudebními seskupeními (Petr Wajsar, Epoque quartet, GaRe…),celovečerní baletní horor Jessie a Morgiana , ze kterého vzešla i širší nominace na cenu Thálie, mnoho účinkování na vernisážích, festivalech, koncertech, módních přehlídkách…
Děvčátko se sirkami , taneční divadlo- balet
Libreto, režie, choreografie: Alena Pešková
Hudba: Oskar Nedbal, Gabriela Vermelho
Scéna: Richard Pešek jr.
Kostýmy: Monika Kletečková, Alena Pešková
Premiéra 8.6. 2016 od 19:30 Městské divadlo ve Slaném, dopolední představení 9.6.2016od 10:30 tamtéž
Diskuze je uzavřena.